Vi kan erbjuda batteriuppgradering till följande bilmodeller:
Eftersom vi inte säljer nya batterier (ett nytt batteri kostar över 100.000 kr vilket få ägare har råd att lösa), så är kapaciteten på dessa normalt som bäst kring 13,5 kWh i kvarvarande kapacitet. Majoriteten av våra Outlanderbatterier är av 13,8 kWh typ och håller ett mycket lågt miltal (flera av dem har en körsträcka på under 1000 mil).
Det bör även nämnas att generation 1 av Mitsubishi Outlander ser ut att behöva modifiering av batteriets styrenhet för att kunna få ut kapacitet som är i närheten av vad generation 2 hade som kom 2018. 45-50 km är nämligen en räckvidd som generation 1 hade när den var helt ny. Vi arbetar för närvarande med att ta fram en sådan lösning under slutet av året och förväntar oss att det ska kunna resultera i ytterligare ca 10 km i räckvidd. Denna lösning är dock inte möjlig på batteriuppgraderingarna i det lägre prissegmentet, utan kommer endast att fungera vid uppgraderingar i det övre prissegmentet (13,8 kWh batterier med lågt miltal).
e-Golf (2013 - 2020, 24,2 kWh eller 20,5kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget uppgradering till det nya batteriet som började dyka upp 2017 och som var på 35,8 kWh eller 32kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är 55.000 kr till 65.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in.
Viktigt att känna till är att vi inte alltid har alla batterier hemma i lager, utan först måste först få tag i ett lämpligt batteri som passar kundens önskemål. Beroende på vilket krav våra kunder har så kan det ta allt från någon vecka till mer än en månad innan vi kan få hem det till oss. Främst gäller detta Nissan Leafs 40 eller 62 kWh batterier som är relativt eftersökta på marknaden, inte bara till konverteringar eller uppgraderingar, utan även p.g.a.:
1. Batteriet går att styra relativt enkelt p.g.a. att batteriets mjukvara är allmänt känd vilket gör att de ofta används som energilager etc.
2. Nissan Leaf var en av de första elbilarna på marknaden som faktiskt var en riktig bil. Även om räckvidden var långt ifrån vad Tesla kunde erbjuda så sålde bilen bra under flera år. Bl.a. av denna anledningen så känner väldigt många till Nissan Leaf. Det har blivit en kultbil.
3. Batterimodulerna inuti ett Nissan Leaf batteri är väldigt enkla att bygga om till 24V eller 48V batterier vilket kan användas till mindre elfordon och energilager.
Av ovanstående anledningar bör man därför inte tro att Nissan Leaf är bättre än de andra bilmodellerna utifrån ett uppgraderingsperspektiv. Batteriet har bara lite fler användningsområden och många känner till begreppet Nissan Leaf.
Slutligen tänkte jag nämna några ord om att kunder som kommer till oss ibland har isolationsproblem p.g.a. fuktinträngning i batteriet. Detta är något som framförallt drabbar Outlanderkunderna i hög grad beroende på att de har relativt många och känsliga kontaktytor mellan bilen oss dess batteri (via dess högspänningskablar). I de fallen kan det vara viktigast att få ordning på det genom att byta ut komponenter och få batteriet tätt så att bilen fungerar igen. Priserna för detta är allt från ca 15-20.000 kr för att enbart lösa isolationsproblemet på batteriet. Eftersom vi inte säljer nya batterier (ett nytt batteri kostar ca 80.000 - 200.000 kr för ovanstående batterier, vilket få ägare har råd att lösa), så är kapaciteten på dessa normalt som bäst kring 95 % i kvarvarande kapacitet och vi sätter i princip inte in något batteri som levererar under 70 %. Batterierna som vi köper in kommer från olika bildemonteringar, nästan uteslutande från Sverige och Norge. De kontrolleras noggrant efter defekter och degradering innan de sätts in i någon kundbil.
Vi lämnar alltid 5 år eller 10.000 mils funktionsgaranti och 5 år eller 10.000 mil garanti för degradering. Det är något som vi förmodligen är ensamma om att kunna erbjuda i landet. Kravet är att 70 % av den kvarvarande kapaciteten finns kvar (relaterat till kapaciteten som fanns vid uppgraderingstillfället). För att garantin ska gälla så krävs det också att bilen inte har yttre defekter så som bucklor eller hål i batterilådan eller dess hölje (in till utrymmet där celler och moduler är placerade).