Uppgradering

BATTERIUPPGRADERING


Vi kan erbjuda batteriuppgradering till följande bilmodeller:


  • Mitsubishi Outlander (2013 – 2021, 12 kWh eller 8,2-8,5kWh användbar energi i sitt originalutförande) – När dessa lite äldre bilar kommer in till oss (framförallt generation 1 som byggdes fram till 2018), så brukar bilen ha en räckvidd på 15 till runt 30 km om de har gått runt 15.000 mil. Dessa brukar efter uppgradering få en räckvidd på ca 35-40 km för ett lågprisbatteri som kanske lämnar 11 till 12 kWh brutto (30-35.000 kr) och upp till till 45-50 km (45-55.000 kr) vid uppgradering till 13,8 kWh med lågt miltal. Ett nytt 13,8kWh batteri lämnar ungefär 9,5-10kWh i användbar energi.

    Eftersom vi inte säljer nya batterier (ett nytt batteri kostar över 100.000 kr vilket få ägare har råd att lösa), så är kapaciteten på dessa normalt som bäst kring 13,5 kWh i kvarvarande kapacitet. Majoriteten av våra Outlanderbatterier är av 13,8 kWh typ och håller ett mycket lågt miltal (flera av dem har en körsträcka på under 1000 mil).


    Det bör även nämnas att generation 1 av Mitsubishi Outlander ser ut att behöva modifiering av batteriets styrenhet för att kunna få ut kapacitet som är i närheten av vad generation 2 hade som kom 2018. 45-50 km är nämligen en räckvidd som generation 1 hade när den var helt ny. Vi arbetar för närvarande med att ta fram en sådan lösning under slutet av året och förväntar oss att det ska kunna resultera i ytterligare ca 10 km i räckvidd. Denna lösning är dock inte möjlig på batteriuppgraderingarna i det lägre prissegmentet, utan kommer endast att fungera vid uppgraderingar i det övre prissegmentet (13,8 kWh batterier med lågt miltal). 

  • Golf GTE (2013 - 2020, 8,8 kWh eller 7kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget uppgradering till det nya batteriet som började dyka upp 2020 och som var på 13 kWh eller 11,5kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är mellan 35.000 och 45.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in. Vi arbetar även för att kunna uppgradera till 17,5kWh, men den lösningen är inte klar förrän i början av 2025.
  • e-Golf (2013 - 2020, 24,2 kWh eller 20,5kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget uppgradering till det nya batteriet som började dyka upp 2017 och som var på 35,8 kWh eller 32kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är 55.000 kr till 65.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in.

    • VW e-Up (2013 – 2020, 18,7 kWh eller 15,8kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget uppgradering till det nya batteriet som började dyka upp 2020 och som var på 36,8 eller 32,3 kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är 45.000 kr till 60.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in.
      • Nissan Leaf (2011 – 2017, 24 kWh eller 22kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget främst
        uppgradering till det nya 40 kWh batteriet som började dyka upp 2017 och som var på 40kWh eller 39,5 kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är 55.000 kr till 75.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in. Vi kan även erbjuda uppgradering till 30 kWh batteriet som kom 2015, men här bör man vara något försiktig då detta batteriet håller en något ojämn kvalitet (extra viktigt att det blir genomgånget och testat innan man kan uppgradera till detta). Bäst är om ni kontaktar oss kring detta batteriet innan vi ger någon prisindikation. 62 kWh batteriet erbjuder vi ej i dagsläget, men tror att vi kan göra det någon gång under 2025.
      • Nissan NV 200 (2014 – 2018, 24 kWh eller 22kWh användbar energi i sitt originalutförande) - Här erbjuder vi i dagsläget
        uppgradering till det nya 40 kWh batteriet som började dyka upp på en del modeller under 2018 och som var på 40kWh eller 39,5 kWh användbar energi. Priset för denna uppgradering är 55.000 kr till 75.000 kr beroende på kvarvarande kapacitet i batteriet som sätts in. Det fanns däremot inga 30 kWh batterier till denna modellen och ett Nissan Leaf batteri passar inte i NV 200. Även 62 kWh batteritypen var enbart anpassade till Nissan Leaf.

      Viktigt att känna till är att vi inte alltid har alla batterier hemma i lager, utan först måste först få tag i ett lämpligt batteri som passar kundens önskemål. Beroende på vilket krav våra kunder har så kan det ta allt från någon vecka till mer än en månad innan vi kan få hem det till oss. Främst gäller detta Nissan Leafs 40 eller 62 kWh batterier som är relativt eftersökta på marknaden, inte bara till konverteringar eller uppgraderingar, utan även p.g.a.:


      1. Batteriet går att styra relativt enkelt p.g.a. att batteriets mjukvara är allmänt känd vilket gör att de ofta används som energilager etc.


      2. Nissan Leaf var en av de första elbilarna på marknaden som faktiskt var en riktig bil. Även om räckvidden var långt ifrån vad Tesla kunde erbjuda så sålde bilen bra under flera år. Bl.a. av denna anledningen så känner väldigt många till Nissan Leaf. Det har blivit en kultbil.


      3. Batterimodulerna inuti ett Nissan Leaf batteri är väldigt enkla att bygga om till 24V eller 48V batterier vilket kan användas till mindre elfordon och energilager.


      Av ovanstående anledningar bör man därför inte tro att Nissan Leaf är bättre än de andra bilmodellerna utifrån ett uppgraderingsperspektiv. Batteriet har bara lite fler användningsområden och många känner till begreppet Nissan Leaf.


      Slutligen tänkte jag nämna några ord om att kunder som kommer till oss ibland har isolationsproblem p.g.a. fuktinträngning i batteriet. Detta är något som framförallt drabbar Outlanderkunderna i hög grad beroende på att de har relativt många och känsliga kontaktytor mellan bilen oss dess batteri (via dess högspänningskablar). I de fallen kan det vara viktigast att få ordning på det genom att byta ut komponenter och få batteriet tätt så att bilen fungerar igen. Priserna för detta är allt från ca 15-20.000 kr för att enbart lösa isolationsproblemet på batteriet. Eftersom vi inte säljer nya batterier (ett nytt batteri kostar ca 80.000 - 200.000 kr för ovanstående batterier, vilket få ägare har råd att lösa), så är kapaciteten på dessa normalt som bäst kring 95 % i kvarvarande kapacitet och vi sätter i princip inte in något batteri som levererar under 70 %. Batterierna som vi köper in kommer från olika bildemonteringar, nästan uteslutande från Sverige och Norge. De kontrolleras noggrant efter defekter och degradering innan de sätts in i någon kundbil.


      Vi lämnar alltid 5 år eller 10.000 mils funktionsgaranti och 5 år eller 10.000 mil garanti för degradering. Det är något som vi förmodligen är ensamma om att kunna erbjuda i landet. Kravet är att 70 % av den kvarvarande kapaciteten finns kvar (relaterat till kapaciteten som fanns vid uppgraderingstillfället). För att garantin ska gälla så krävs det också att bilen inte har yttre defekter så som bucklor eller hål i batterilådan eller dess hölje (in till utrymmet där celler och moduler är placerade).