Nilsson EV Consulting And Tuning AB, eller kortare; Nevcat AB är ett företag som startades av mig, Michael Nilsson, i april 2022.
Jag har bakgrund som ingenjör inom fordonsindustrin och har bl. a. jobbat på Volvo Trucks med start- och bodelsbatterier
och senare som labbansvarig för test av litiumbatterier för framdrivning (batterierna som sitter i högspänningsbatterierna).
Jag började dock på mitt första riktiga arbete som elnätsplanerare på Göteborg Energi nät 2011 efter avslutad utbildning. Efter ett tag insåg jag dock att mitt stora intresse låg mer inom fordonsindustrin vilket (utöver det ovan nämnda) gav mig erfarenhet från Cevt med bl. a. konkurrentbilsanalys i 1,5 år och 2 år som elnätsdesigner på PowerCell. I dagsläget ägnar jag ca 20 - 40 timmar per vecka åt att jobba med mitt företag vilket sker på kvällar och helger utöver min ordinarie konsultverksamhet på dagtid.
Det som kan lyftas fram om mitt företags expertis inom elbilsbranschen är att:
Vi ligger i topp vad gäller kunskap om batterier på begagnatmarknaden. Det beror bl. a. på att vi har plockat isär och ihop fler elbilsbatterier från den nordiska elbilsmarknaden än kanske någon annan. Det innebär att vi vet hur dagens elbilsfordon är konstruerade med avseende på kylsystem, kontaktorer och konstruktion i allmänhet, men även vilka mått battericellerna har samt vad de presterar när det gäller effektleverans, energiinnehåll, värmeavgivning m.m.
Vi har överlag bra kunskap kring resterande delar av konstruktionen på de fordon som vi hämtar batterierna från. Om någon eftersöker ett batteri i lagom storlek så kan vi även se till att ordna fram en lämplig elmotor med tillhörande inverter för kundernas behov, men också saker som vacuumkompressor, växellådor, drivaxlar eller kablage går att få fram i de flesta fall.
Vi har även god kunskap om programmering och konstruktion av elektronik. I grunden är vi kanske dock mer konstruktörer och vi spenderar mycket tid på att fundera på hur man enkelt kan bygga in batterier i konstruktioner för bl. a. energilager och mindre fordon än just elbilar. Just nu håller vi exempelvis på att ta fram lösningar för 24 V och 48 V i mindre moduler som är enkla att bära och som kommer att kunna erbjudas som byggsatser med mycket bra priser utan att göra avkall på kvalitén.
Avslutningsvis vill vi stolt passa på att nämna att vi sannolikt är ensamma i Sverige om att kunna erbjuda batteriuppgraderingar till så pass många bilmodeller, nämligen:
o Mitsubishi Outlander (2013 - 2021)
o Golf GTE samt e-Golf (vi jobbar för närvarande på en lösning till Passat GTE)
o e-Golf (2013 - 2020)
o VW e-Up (2013 – 2020)
o Nissan Leaf (2011 – 2017) och Nissan NV200 (2014 – 2020)
Dessa ändringar kommer att transformera din bil från en bil som hela tiden måste laddas och som ofta går på bensin till att få en väsentlig räckviddsförlängning eller i det närmaste bli en helt annan bil (beroende på vilken uppgradering och bilmodell det
handlar om). Vi är glada över att kunna erbjuda dessa unika uppgraderingar och tror att de har framtiden för sig.
Undrar du över något som du inte tycker framgår i presentationen på hemsidan så tveka inte att höra av dig. Jag kan nås alla dagar i veckan från 07:00 fram till kl 23:00 och befinner mig oftast vid företaget vid Stenkolsgatan 3A på Ringön i Göteborg från kl 18 fram till kl 23:00.
Ibland kan jag inte svara direkt på dagtid, men lämna meddelande så ringer jag upp.
Väl mött.
Hälsningar Michael Nilsson